ירקות ופירות - ד"ר צבי פוס

· ירקות

90% מהתזונה החיונית נמצאת בירקות! חשוב לאכול ירקות בכל הצבעים. (10% נוספים מהתזונה החיונית מצויים בדגנים ובדגים). חשוב לאכול כל יום 5-7 מנות ירקות טריים, ו/או מאודים ו/או מבושלים. מנה ירקות - כוס עלים או חצי כוס ירקות קשים חתוכים, או מבושלים.


ירקות ירוקים

כל יום חשוב עלים ירוקים. נבטים, עלי סלק, עלי בייבי, בוק צ'וי, ברוקולי, כרוב ניצנים, כרוב ירוק, כרוב סגול (מונע סרטן השד), כרוב סיני (עתיר בסידן), אנדיב, חסה מכל הסוגים, עלי חרדל, פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, גרגרי נחל, מנגולד, תרד, בזיליקום, נענע, מרווה (מזרימים מיצי מרה לאחר ארוחה כבדה), אורגנו, תימין (מסייעים לליחה).

בעלים הירוקים מצוי כלורופיל המכיל מגנזיום. הוא מרפה שריר חלק, משפיע על טרשת עורקים, בעיות מחזור, ומרגיע. בטא קרוטן מצוי מתחת לשכבה הירוקה להגנה משמש. חומצה פולית. (לנשים בהריון) ויטמין Bו- C . ויטמין K (חשוב לקרישת דם). מינרלים: ברזל, סידן, אשלגן, זרחן, ובחסה גם יוד, נחושת, אבץ וסלניום. נוכחות המינרלים בירקות תלויה בנוכחותם באדמה.

ירקות עמילן עם אינדקס גליקמי נמוך – ארטישוק. אספרגוס, נבטי שעועית.

ארטישוק – טוב לניקוז כבד, יציאות, לנשנוש. (ארטישוק עגול טעים יותר מארטישוק מוארך).

אספרגוס – עוזר למניעה וטיפול בסרטן שלפוחית השתן שמתפתח בגלל עודף תרופות.

האספרגוס מנקה כליות וגורם לשתן חריף יותר.

סלרי – עשיר מאוד במינרלים, בסיבים ובנתרן. (משתן)

מלפפון – טוב לדלקות בשתן. ללא ערך תזונתי עשיר.

ירקות עמילן עם אינדקס גליקמי גבוה-לפת, תפו"א. מומלץ להמעיט באכילתם.

ירקות ופירות ירוק בהיר

קישוא בהיר, קישוא צהוב, כרוב לבן, כרובית, בצל, אגס, אננס, סלרי, שומר, קיווי, תפוחי עץ, אבוקדו, בננה, בוק צ'וי.

מכילים - חומצה פולית, קומפלקס B. ויטמין B6 עוזר למערכת עצבים ולשינה.

מגנזיום, עוזר למניעת התכווצויות שרירים, מרפה שריר חלק בכלי דם. מוריד ל.ד. ומרגיע מיגרנות.

מגנזיום עם ויטמין B6 טוב למחזור חודשי.

ברוקולי, כרוב, כרובית וכרוב ניצנים מונעים סרטן בעיקר הורמונלי ומומלץ כל יום אחד מהם.

אננס טבעי מכיל אנזים ברומליין לשיפור עיכול חלבונים. מסייע לפירוק קרישי דם, להרגיע דלקות ריאומטיות, ונפיחות המתלווה לדלקת. אינדקס גליקמי גבוה מאוד, הרבה סיבים. להיזהר עם קומדין.


ירקות ופירות אדומים

פלפל אדום: עם הרבה אנטיאוקסידנטים. פלפל כתום צהוב: פחות אנטיאוקסידנטים.

פלפל ירוק כהה -לא בשל, מכיל סולנין. גורם קריסטלים במפרקים (הסולנין מצוי גם בעגבניות, תפו"א, חצילים).

עגבנייה: מכילה ליקופן, אנטיאוקסידנט לטיפול בפרוסטאטה, לסרטן השד. מכילה גם סולנין בעיקר בחלק הירוק- לא טוב לדלקת פרקים. עגבניות מורידות לחץ דם.

תפוחי עץ, דובדבנים, חמציות, ענבים שחורים, שזיפים אדומים, צנוניות, תות שדה - הרבה אנטיאוקסידנטים.

חמוציות מונעות הידבקות של חיידקים על דופן שלפוחית השתן ובמעי. (להיזהר בלקיחה עם קומדין)

בתות שדה כמות אדירה של חומרי ריסוס. לא מומלץ

פיטוכימיקלים. צבעים שונים בירקות ובפירות עם ערכים תזונתיים גבוהים מאוד.

פלבנואידים כחולים, כמו באוכמניות, מונעים סרטן הורמונלי כמו פרוסטאטה, שד, רחם.

ירקות ופירות כתומים:

גזר: מכיל בטא קרוטן – מקור לוויטמין A. אנטי סרטני, מחזק מערכת חיסון, אנטי אייג'נג, חיוני למוח. ויטמין A מצוי גם בכבד, בחלמון (צהוב) של הביצה, בסלמון.

מיץ גזר: להוסיף טיפת שמן זית לספיגה טובה יותר ולהורדת האינדקס הגליקמי.

דלעת – אינדקס גליקמי גבוה.

דלורית – אינדקס גליקמי נמוך.

פפאיה: אנזים פפאין לפירוק חלבון

בטטה מגינה על תאי דופן הקיבה מחיידקים. אינדקס נמוך מתפו"א. טוב לקוליטיס וכרון.

במיה מוציאה ריר וטובה לדלקות קיבה, רירים, אולקוס.

בצל מכיל קורציטין (פיטוכימיקל), חומר אנטי דלקתי, אנטי היסטמינים, אנטי סרטני. אנטי זיהומי.

בסגול יש יותר קורציטין. טוב לבעיות נשימה. לדלקות מעי.

שום הורג תאי סרטן, וירוסים, מבריא שפעת, מדלל דם. עובד רק עם ריח. פטרוזיליה ותפוחי עץ מסירים את הריח.

קישואים טובים לדלקות מעי וקיבה. עדינים ולא מגרים

סלק מנקז נהדר. אינדקס גליקמי גבוה. לסוכרתיים רק פעם בשבוע

תפו"א עמילן אינדקס גליקמי גבוה. קל לעיכול רצוי להמעיט באכילתו.

צנונית קושרת יוד ואסורה לאנשים הרגישים ליוד.

חציל סגול, אנטי סרטני. יש הרבה סולנין לכן גורם לאלרגיות ולא טוב לפרקים.

קופסאות שימורים רסק עגבניות, שעועית לבנה, טונה וסרדינים אינם מאבדים ערכים תזונתיים בקופסאות שימורים.

טיפים לאכילת ירקות

• צבעים רבים במקרר

• ירקות קפואים קלים להכנה

• זמינות גבוהה במקרר של הירקות (לא במדף תחתון)

• ירקות בעבודה כדי לשמור על רמת סוכר מאוזנת

• ירקות מגוונים למרקים: בטטה, דלורית, עלים ירוקים, פטרוזיליה, סלרי. המים קולטים את כל המינרלים החשובים.

• מיץ ירקות טרי חשוב מאוד לגוף. בתוספת תפוח מוסיף המון טעם. חסר הסיבים התזונתיים.

• מיץ נבט חיטה עושה ניקוי מעולה בגוף.


צור קשר

  • Facebook - White Circle
  • YouTube - White Circle

קורס קואצ'ינג ותזונה - מכללת NCS להכשרת מאמנים - בהנהלת ד"ר צבי פוס - צביקה פוס   -רביבים 32 תל אביב יפו 6935481 -  טל. 054-3283130 - diet.balance@gmail.com

© כל הזכויות שמורות לבית הספר לאימון אישי | ד"ר צבי פוס